rss
2

Lärare kan göra skillnad mellan liv och död

Bokmässan i Göteborg är som alltid ett smått kaotiskt virrvarr av möten, intryck, springande i vindlande korridorer för att hitta till seminariehallar i andra delen av lokalen, snabba hej till någon man skulle velat stanna och prata med en längre stund, kändisspotting, dålig mathållning och överdrivet höga ambitioner som får bantas ner. Med andra ord väldigt roligt men också stressigt och en hel del tungt arbete.
Som journalist har jag en tendens att glömma bort att bara för att jag går på ett seminarium skriver inte texten sig av sig själv, utan jag behöver faktiskt boka in skrivtid också.

Jag har i första hand följt Skolspåret, och det har varit mycket intressant. Ett antal seminarier igår handlade om interkulturell pedagogik, vilket professor  Cristina Allemann-Ghionda vid universitetet i Köln förklarade som ett brett forskningsområde där det handlar om att erbjuda en likvärdig utbildning medan man samtidigt respekterar olika personers kultur och ursprung. Det handlar inte bara om att ta invandrarperspektivet, utan lika mycket vänder den sig till den inhemska befolkningen. Hon gjorde kopplingen till allas lika möjligheter, och jämförde hur det implementerats (eller inte) i några olika europeiska länder.

Den som trängde längst under skinnet igår var amerikanen Jeff Duncan-Andrade, high school-lärare i East Oakland, Kalifornien, och lektor i interkulturell pedagogik vid San Francisco State University. Området där han jobbar är segregerat och är mycket brottsdrabbat. Han visade en bild på några av sina elever som stod runt en kista. De begravde sin klasskamrat, en 15-åring som blivit knivhuggen i ansiktet upprepade gånger. Dagen efter var de tillbaka i skolan, och möttes av betygskrav och stelbenthet.
”…and we wonder why young people don’t care about school, when you put scores over their humanity,” sa han.

Ungdomar i East Oakland begraver sin 15-årige kamrat. Foto: Lotta Holmström

Jeff Duncan-Andrade. Foto: Lotta Holmström

Han berättade att ungdomarna i East Oakland lever under kronisk stress, och många av dem utvecklar symptom som liknar posttramatiskt stressyndrom (PTSD). Ofta diagnostiseras de felaktigt med add eller adhd, och får medicin istället för hjälp att hantera sina upplevelser. Det kan i värsta fall leda till deras död, sa Duncan-Andrade.
Han jämförde med soldater som återvände från Irak. Symptomen på PTSD var dubbelt så vanligt förekommande hos ungdomarna i sådana här segregerade och farliga områden som hos de återvändande soldaterna.
– Vi lever i en krigszon, sa han.
Ändå finns det hopp, och det var det jag tyckte var så fantastiskt med hans engagerade tal, att han verkligen lyckades förmedla det trots en stark beskrivning av förutsättningarna.
– Fantastiska lärare är den fundamentala materiella resursen. De bästa lärarna borde rekryteras till de värsta områdena, tyvärr är det ofta tvärt om.
Det behövs lärare som lever som de lär och som bryr sig på riktigt. ”Young people don’t care what you know, until they know that you care.” Han menade att varje sak du säger till de här eleverna kan ha en livsavgörande betydelse, att det gäller att berätta en annan historia om deras möjligheter i livet än den de möter dag ut och dag in. Det gäller att ingjuta hopp.

Jag filmade en kort sekvens där Jeff Duncan-Andrade pratar om rapparen Tupac Shakur (2Pac), och varför hans budskap går hem hos ungdomar världen över. Han kopplar det också till lärarens roll. Se gärna klippet:

Ett annat intressant seminarium handlade om boken ”Att förädla information till kunskap”. Det skrev jag om här på Lärarnas Nyheter.

Om Lotta Holmström

Webbredaktör på Lärarnas Nyheter och bloggare i olika sammanhang sedan 1998. Tror på det livslånga lärandet och möjligheter med ny teknik.
Fler inlägg av

  • Catherina Ronsten

    Intressant inlägg! Vi vuxna är de som sätter agendan och det är också vi som har möjlighet att verkligen förvalta och förädla det Jeff talar om – om barn och unga och om hur vi möter dem och ger dem vingar att flyga ut i världen med. Ansvaret är tydligt och möjligheterna att påverka och medverka i barns och ungas liv och deras framtid är oändliga och motiverar. Vi kan göra skillnad! Lärare gör skillnad! 
    I boken ”Lärare gör skillnad” utgiven på Betydelsefulla möten & förlag berättar över 60 svenska fd. och nuvarande elever om lärare som blivit betydelsefulla för dem. Det är inspirerande och lärorik läsning! Tänk tex. hur en lärares pedagogiska knep med ett ‘gem’ kan skapa sammanhållning i en klass eller hur en lärare i svenska såg till att en av våra största skådespelare hittade till teatern. Han och hans kompisar hade svårt att sitta stilla och då löste hon det med att de fick spela teater. Eller pojken som innan han hade hunnit fylla 20 ville ta sitt liv, men blev sedd och bekräftad av två lärare. I dag är en han stolt familjefar som jobbar inom äldrevården. Här kan ni kika mer i boken http://issuu.com/betydelsefulla/docs/lbok_attlasaGlada hälsningar Catherina Ronsten, grundare och kreativt ansvarig Betydelsefulla möten

    • Lotta Holmström

      Tack Catherina! Det var en fin bok. Skollyftande.