rss
2

Slöjd finns.

Pratade nyss med en person här i Lärarnas hus. Vi diskuterade fenomenet att lärare i slöjd, men säkert också de andra estetiska ämnena bild, dans, drama, musik och teater, har fastnat i att säga att ”mitt ämne är viktigt, det behövs”. Kanske lite överdrivet, men ibland känns det som att lärare i estetiska ämnen säger det oftare än andra.

Det är klart att de finns. Slöjd finns. Bild finns. Musik finns. Drama finns ofta, liksom dans och teater, om än inte på schemat överallt (men det kanske kommer?). Det är ingen som tvivlar på det. Nu är det dags att ta nästa steg i ämnenas utveckling; vi som direkt eller indirekt arbetar med dem behöver inte längre förklara att de finns och varför de är viktiga. Klart de är viktiga. Jag lovar att skärpa mig själv också. Ska aldrig mer skriva ”sluta nedvärdera de estetiska ämnena.” För då tar jag för givet att de är nedvärderade.

Om Annika Dzedina

Chefredaktör på tidningarna Bild i skolan, Fotnoten och Slöjdforum. Gillar att diskutera viktiga saker och att spela bastuba.
Fler inlägg av

  • Emelie Bardon

    Jag försöker oftast prata om mitt ämne som om det är ett helt normalt ämne bland alla de andra helt normala ämnena. De flesta ser ganska förbryllade ut, när jag gör det, men kanske vänjer de sej nån gång.

  • Jenny Frohagen

    jag håller med till fullo! Slöjd är ett av sexton/sjutton obligatoriska skolämnen. Lika mycket värt och viktigt som matte eller hem-och konsumentkunskap och geografi. Det finns ingen kunskapshierarki på pappret idag, det är vi som skapar den. Vi behöver dock som jag ser det prata mer om varför slöjd är så viktigt och vad eleverna lär sig i slöjden och hur det kan samverka med övriga skolämnen. Inte bara att slöjd är viktigt, det är tomt flumeri..