rss
0

Skapande steg för steg med höger och vänster hjärnhalva

Randi Leirnes

Randi Leirnes. Foto: Lotta Holmström

På Ateljé Passagen i Linköping kan barn närma sig konsten och skapandet på ett kravlöst vis. I en workshop på Förskolebiennalen berättade Randi Leirnes om sitt arbete och sin syn på skapande för barn, och tog deltagarna steg för steg genom en konstnärlig övning.

Ateljé Passagen ligger i direkt anslutning till Linköpings konsthall. De tar emot barn mellan 3 och 19 år, så Randi Leirnes har ett varierande arbete.
– Det blir ett oerhört starkt möte med de klasser som kommer. Man kommer ihåg dem i hela sitt liv, berättar hon.

Utmaningen är att inte fokusera för mycket på resultatet. Hon säger att det är lätt hänt när det kommer med många vuxna, när det för elevernas räkning kanske spelar mindre roll om resultatet blir fint.

Förutsättningarna ser olika ut, och därför har Randi Leirnes utarbetat övningar som ska passa de flesta.
– De första saker man gör måste alla kunna, säger hon, och går in på dagens övning.
Det första steget går ut på att välja ut två färger. Hon visar med gult och rött. Man börjar med den ljusare färgen och målar ett stråk med den, så blandar man i lite av den mörkare färgen och gör nästa stråk, och så fortsätter man med mer och mer av den andra färgen, tills papperet är fyllt.
Deltagarna hämtar målarfärg i plastmuggar och sätter igång att fylla sina pappersark.

Workshop om skapande för förskolebarn

– Det är viktigt att man får göra olika, säger Randi Leirnes.
– Efter att jag har lämnat en instruktion så rättar jag aldrig. Styr inte upp för mycket för att du vill att resultatet ska bli bra. Det är inte förrän det blir ett problem för barnet som du behöver ge stöd.

Deltagarna har fyllt sina ark, och har nu bakgrunden till sina konstverk. Nästa steg blir att hitta tygbitar att riva remsor av och klistra fast.

Workshop om skapande för förskolebarn

Detta skapande sker med höger hjärnhalva, säger Randi Leirnes. Nästa steg i övningen blir att rita av något. Genom att göra en ram av ett stort papp-ark får man en ”scen” att avbilda.
– Hålets begränsning gör det lättare att se vad man ska rita av, säger Randi Leirnes.
I scenen sticker man sedan fram till exempel en hand eller ett huvud.
De ritar av i vattenfast tusch, och klipper ut det de ritat av, till exempel en hand. Det sista steget blir att färglägga handen. De här övningarna hör mer ihop med vänster hjärnhalva.
Till slut klistrar de fast den utklippta bilden på bakgrunden med tygremsorna.
Genom att använda båda hjärnhalvorna kan olika individer uppskatta övningen, även om de kanske föredrar olika delar i den.
– Genom att bygga bilden steg för steg behöver man inte vara så rädd för varje steg, eftersom det inte är en så stor uppgift, säger Randi Leirnes.

Workshop om skapande för förskolebarn

Se fler foton från workshoppen på Lärarnas Nyheters Flickr-konto.

Om Lotta Holmström

Webbredaktör på Lärarnas Nyheter och bloggare i olika sammanhang sedan 1998. Tror på det livslånga lärandet och möjligheter med ny teknik.
Fler inlägg av